top of page
  • Foto van schrijverTom R.

Chinese Invloed Op Het EK 2024

Als jullie net als ik proberen om het merendeel van de matchen te bekijken, kan je er niet naast kijken. Meer dan ooit betreden Chinese merken het (sponsor)veld door hun producten uit te rollen en te promoten tijdens het UEFA Europees Kampioenschap in Duitsland.


Met de trage binnenlandse groei richten veel Chinese bedrijven zich nu op buitenlandse markten. Investeren in publiciteit tijdens grote sportevenementen wereldwijd, zoals het Euro 2024, is een cruciale strategie geworden.

Een opvallend voorbeeld hiervan is de e-commercegigant PDD Holdings, wiens internationale winkelapp Temu vorig jaar tientallen miljoenen dollars uitgaf aan een marketingcampagne tijdens de Super Bowl. Dit resulteerde in een aanzienlijke toename van zoekopdrachten naar hun merk op het web. Temu mag dan wel geen sponsor zijn voor EURO24, deze Chinese merken zijn het wel:


BYD: Staat voor "Build Your Dreams". Ze vervangen Volkswagen als sponsor. Het is een Chinese multinational die gespecialiseerd is in verschillende sectoren, waaronder elektrische voertuigen. BYD begin je meer en meer tegen te komen, ze zijn dit jaar gestart met een grote mediacampagne met de mensen van egghunter.

Hisense is een televisie -en huishoudapparaten fabrikant. AliExpress heeft geen introductie nodig en is uiteraard ook een grote sponsor.


Deze bedrijven gebruiken hun band met het toernooi om uit te breiden naar nieuwe overzeese markten en hun aanwezigheid op bestaande markten te versterken. De slagingskansen van zulke plannen lijken hoog, dit toonde Hisense met een progressie van 83 procent in de overzeese inkomsten nadat de tv-maker in 2016 sponsor werd van het toernooi, volgens een rapport van Bloomberg op maandag.

bottom of page